Fildeling i OneDrive

Hvis du deler filer med kolleger i OneDrive, er I sårbare ved jobskifte eller andre ændringer i medarbejderstaben.

En fil delt i OneDrive tilhører nemlig den som oprettede dokumentet. Ved en deling giver man kun adgang til at andre må deltage i arbejdet i dokumentet, men de tildeles ikke ejerskab.

Hvad betyder det?
Hvis en medarbejder stopper på skolen, vil alle filer oprettet af vedkommende forsvinde for de personer, som han/hun deler med – med mindre ikke-ejerne har downloadet en kopi til egen pc.

Hvad gør du?
Deler du filer med kolleger via OneDrive, bør du orientere dig om evt. fraflytninger, og få downloadet materiale, som du har brug for fra vedkommendes deling.

Sker der ingen ændringer i medarbejderstaben, bør I stadig tage emnet om fildeling op, og vi anbefaler på det kraftigste, at filer deles i Teams i stedet for OneDrive.

Teams til deling
Når en fil deles i et team, overgår ejerskabet nemlig til teamet. Det vil sige, at fraflyttede brugere ikke tager filerne med sig. De tilhører nu teamet. Nye medlemmer får også øjeblikkelig adgang til filerne i teamet.

Læs mere om delte filer i denne artikel:
Del filer med kolleger