Elever i klassen og elever hjemme?

Hybrid undervisning i skolen

I disse dage ser vi en meget varieret dagligdag i de danske skoler, hvor forskellige scenarier udspiller sig.
Mange oplever at have fulde klasselokaler, andre at alle er hjemsendte, og nogle oplever også at skulle undervise hjemsendte, samt elever som er fysisk til stede i klassen.
Som underviser er vi forpligtede til at give flest mulige elever adgang til vores undervisning, og derfor kan hybridundervisningen være en løsning med elever til stede fysisk og online.

Denne artikel viser nogle muligheder, som kan tages i brug i undervisningen afhængig af hvor dine elever befinder sig.
Nederst i artiklen har vi samlet nogle links til forslag på produkter, som kan tages i brug i de forskellige scenarier.
Det skal understreges, at det drejer sig om anbefalinger, og at vi ikke har særinteresser i hverken produkter eller forhandlere. 

Vi har opsat fire eksempler, hvoraf en er så velkendt af de fleste, at vi ikke uddyber. 

Alle online
  • Situationen hvor skolen er lukket, og der afholdes fjernundervisning via Teams eller Google Meet. 
Elever online – lærer i klasselokalet
  • I dette scenarie er læreren til stede i klasselokalet og kan benytte tavler, kort og andre redskaber fra undervisningen til at undervise en hjemsendt klasse.
  • Et eksternt kamera på et stativ bruges som kamera i Teams eller Google Meet til at vise hvad der sker på tavlen.
  • På PC’eren kan læreren holde øje med håndsoprækning, spørgsmål i chat eller lignende i mødet.
  • En UFO højtaler placeret på bordet kan anbefales, da den både kan bruges som højtaler og mikrofon, og giver læreren mulighed for at bevæge sig rundt i rummet.

Hjemsendte og fremmødte elever – hybrid undervisning fra klasseværelset
  • Sceneriet er 50% af eleverne online fra hjemmet, og 50% fremmødte
  • Fremmødte elever deltager i normal klasseundervisning med fokus på tavlen, og hjemsendte elever deltager via et møde i Teams eller Google Meet.
  • Et eksternt kamera på stativ viser de hjemsendte elever hvad der foregår på tavlen.
  • En UFO højtaler bruges som mikrofon for lærere og de fremmødte elever, så elever online kan høre både lærer og klassens elever ved spørgsmål og svar.
  • Samme UFO benyttes også som højtaler, så fremmødte elever kan høre spørgsmål og svar fra online elever.
Hjemsendt lærer og fremmødte elever i klasseværelset
  • Et usædvanligt scenarie, men muligt. Læreren er hjemsendt og eleverne er til stede i klassen.
  • En elev eller anden ansat logger ind i et online møde på Teams eller Google Meet med den hjemsendte lærer, og mødet ”transmitteres” direkte på den digitale tavle.
  • Et eksternt kamera på stativ opsættes og viser eleverne i klassen, så læreren kan se hvem der evt. har hånden oppe.
  • En UFO højtaler bruges som højtaler og mikrofon for hele klassen. De kan hører læreren, og læreren kan høre deres spørgsmål og svar.

I skemaet herunder, kan du se hvilke scenerier, som kræver hvilket udstyr. Bemærk at meget af udstyret allerede er i brug på de fleste skoler. 

Er din undervisning digital og køreklar?

Er dit undervisningsmateriale tilgængelig for eleven online?
Læg dit materiale op i dokumentplatformene, du plejer at bruge, eksempelvis Teams, OneNote eller Google Classroom. Mange benytter også vores læringsplatform SkolePortal til at samle materialer, opgaver og styring af deres undervisning.
Indscan dit materiale inden undervisningen, så du har det nødvendige klar.

Kan dine elever samarbejde online?
Overvej hvor dine elever skal samarbejde. Skal de have egne Teams? Har du forberedt kanaler til dem? Er der lavet gruppeopgaver i SkolePortal? Eller benytter du Google Classroom til samarbejde mellem elever?

Streamer du faglige gennemgang eller optager du instruktionsvideoer?Vælger du at optage din undervisning, så fraværende elever kan gense din undervisning? Vil du lave instruktionsvideoer til eleverne, skal disse optages og lægges ud til eleverne enten i jeres dokumentplatform eller i jeres læringsplatform.

Hvor aflevere dine elever deres digitale arbejde?
Overvej hvor du primært vil arbejde med dine elever. Vær opmærksom på, at benytte så få platforme som muligt, og aftal med klassen andre lærer, så eleverne får en gennemskuelig digital hverdag.

Gennemførelse af hybrid undervisning

Vores erfaringer er, at mange benytter Teams eller Google Meet til at fange eleverne derhjemme til et onlinemøde.
I mødet kan du selv skifte mellem dine kameraer, alt efter om de skal se dig, klassen eller undervisningen på tavlen fra kameraet på stativet.

Du kan med fordel alliere dig med en eller to elever til at holde øje med spørgsmål i mødechat eller håndsoprækninger.

Rigtigt mange benytter sig af SkolePortal fra EasyIQ til at styre deres undervisning.
I ugeplanen kan der indsættes links til Teams- eller Meetmøder, hvilket gør det let og overskueligt for eleverne at tilgå deres møder.
Derudover kan du i forløb samle din undervisning til elever, som både er fysisk til stede og elever som er med online, og lave individuelle og gruppeopgaver til dem.
Muligheden for at bruge forløb som digitale tavler har været flittig benyttet under hjemsendelser, da man kan frigive indhold i sine kapitler når det passer ind i undervisningen.

Udstyr til hybrid undervisning

Som nævnt i teksten herover, skal der ekstra udstyr til at gennemføre hybridundervisning.
Udover en PC’er i klassen, er der brug for mikrofon, højtaler, eksternt kamera og et stativ til kameraet.

Vi har samlet nogle forslag med links, og understreger samtidig at det kun er anbefalinger, og at vi ikke har særinteresser i hverken produkter eller forhandlere.

Mikrofon og højtaler- https://www.proshop.dk/Mikrofon/Jabra-SPEAK-510-MS/2389857
Med denne ”UFO” er der mikrofon og højtaler i et, og det er muligt at høre for hele klassen og mikrofonen får lyden med fra en stor del af rummet.

Eksternt kamera – https://www.proshop.dk/Webcam/Sandberg-USB-Webcam-1080P-HD/2853944
For at kunne optage tavlen som beskrevet i eksemplerne herover, vil et eksternt kamera fungere bedre end pc’ens indbyggede kamera. Med to kameraer kan der skiftes mellem de to i mødets enhedsindstillinger.

Med et stativ kan du sætte kameraet op i klassen på god afstand, så det kan fange dig mens du står ved din tavle i klassen.
https://www.avxperten.dk/smartphone-holder/universal-smartphone-holder-base-4-6-3tm-sort.asp

Den samlede udgift på hybridopsætningen ligger mellem: 1.200 – 1500 kr. – inkl. moms.