EasyIQ Office365 – kom godt i gang

Hej og velkommen til kom godt i gang med Office365-siden. På siden her vil du kunne se de basale ting som hvordan du logger ind, navigere og de forskellige funktioner, som er til rådighed i løsningen. Vær opmærksom på, at det ikke er sikkert, at din skole har købt alle funktionerne herunder.

1. Hvordan du logger på og navigerer

  • Når du skal logge på EasyIQ Office365, så gøres det via smartlinket; http://intranet.easyiqcloud.dk eller via samme link som findes øverst til højre på www.easyiq.dk
  • Du indtaster herefter dit UNI-Login brugernavn og adgangskode i UNI-Login-boksen, hvorefter du vil blive logget ind på forsiden af EasyIQ Office365
    App-starteren

    App-starteren

  • Du kommer nu ind på forsiden af Office365
  • Du navigerer i løsningen ved at trykke på store knapper på forsiden eller via app-starteren, som findes i øverste venstre hjørne . I app-starteren findes mange af Office365-funktionerne – nogen af dem findes både på forsiden og i app-starteren.
  • Når du vil tilbage på forsiden, så kan du altid trykke på EasyIQ-logoet, som findes øverst i den sorte linje, så er du retur til forsiden.

2. Første gang du logger på – skal du aktivere dit OneDrive

Aktivere dit OneDrive (dit personlige område)

  • Klik på ”OneDrive” i app-starteren øverst til højre eller OneDrive knappen midt på forsiden
  • Du får derefter denne besked ”Velkommen til OneDrive for Business”.  Under billedet vælges “Spring dette trin over”
  • Dit OneDrive bliver herefter genereret og er snart klar til brug
  • Første gang du går ind på OneDrive for Business derefter får du en pop-up besked der siger “Få mest muligt ud af SharePoint” Den siger du ok til.
  • Dit OneDrive for Business er nu klar til brug

 

3. Indhold og funktioner i EasyIQ Office365

På forsiden er der adgang til: (Hvis din skole har købt og/eller har givet jer adgang til alle funktionerne)

OneDrive

OneDrive – brugerens privatområde med 1TB online plads og adgang til Office-funktionaliteter (altså her har den enkelte bruger sine data – og kan oprette nye dokumenter) – og mulighed for deling af dokumenter og synk til lokal pc mm.

Se evt. video nr. 4. http://easyiq.dk/video-office-365/

2016-04-29_145134

Klasser – Fælles områder for klasser og hold – eleverne kan kun se egne klasser og hold, mens lærer kan se alle klasser og hold. På den enkelte klasseside har brugerne nem mulighed for at arbejde sammen flere brugere i samme dokument – klassesiderne indeholder et almindeligt dokumentområde, et skolelinksmodul (som kan tilpasses den enkelte klasse)

Se evt. video nr. 7 – hvor klasseområdet indgår. http://easyiq.dk/video-office-365/

2016-04-29_145241

Skolelinks – liste over alle digitale læringsmidler – og dem der er UNI-Login-baseret kører med Single sign-on (I kan selv lave nye overordnede paneler og lægge nye links ind – og I bestemmer selv navn og logo på dem)

Se video nr. 9 – http://easyiq.dk/video-office-365/

2016-04-29_144709

Outlook – send og modtag mail – alle brugere får 50 GB mailkonto.

Brugernes mail bliver UNI-Login-brugernavn@domæne.dk

2016-04-29_144817

Personer – oversigt over alle brugere og klasser på skolen/i kommunen og mulighed for at lave egne kontaktlister samt tilføje kontakter til Skype for Business

 

2016-04-29_145019

Kalender – dine aftaler og skema – og synkroniser fx din SkoleIntra-kalender direkte ind i Office365 m. autosynk og mulighed for at booke onlinemøder gennem Skype for Business

Se evt. vejledning nr. 2 om intra-kalenderen i Office365 kalenderen. http://easyiq.dk/office-365-vejledninger/

2016-04-29_145631Opgave/aflevering – varetager opgave/aflevering mellem underviser og elev. Stil en opgave med start- og sluttid overfor en klasse, individuelle elever eller grupper og følg med i elevens arbejde med opgaven undervejs og sluttelidt med evaluering og karaktergivning samt alle opgave gemmes i digital portfolio. Underviser kan enten bestemme filformatet word, excel eller powerpoint som der skal arbejdes i – eller også kan opgaven besvares fra eleven valgt format. Slutprodukter kan være alt – altså digitale links fx prezi-præsentationer eller dokumenter, videoer, billeder mv. Indeholder også mulighed for videofeedback mellem underviser og elev på den enkelte opgave.

Se video nr. 11 her http://easyiq.dk/video-office-365/

2016-04-29_145823

Software – download af software/apps der spiller sammen med EasyIQ Office365 portalen – herunder Skype for Business og Office-pakken lokalt (Office-pakken stilles gratis til rådighed for eleverne og underviserer, som hver i sær får 5 licenser som kan bruges på egne computere og mobile-enheder. Se video nr. 12 på siden her: http://easyiq.dk/video-office-365/ og læs evt. mere her Se mere om gratis Office-pakker til eleverne og lærere her

Når du skal bruge en af dine licenser – vil du blive spurgt om din mailadresse – her skal du bruge UNI-Login-brugernavn@domæne.dk og din UNI-Login-adgangskode. Vil den ikke godkende dig – så prøv evt. punkt 4 herunder.

I app-starteren er der adgang til:

2016-04-29_150033

Video – Jeres egen videotjeneste ala YouTube, hvor videoerne gemmes direkte i jeres Office365 – se evt. blogindlæg og at vende undervisningen på hovedet med Video og Flipped Classroom her

 

2016-04-29_150112

Delve – Opslagsværktøj i Office365, hvor den enkelte bruger kan se alt indhold, som er tilgængeligt for denne. Se evt. mere om Delve her

 

2016-04-29_150154

Sway – Lav egne hjemmesider af billeder, videoer, tweets mv., som kan ligges offentligt tilgængelige. Oplagt værktøj til slutprodukter til projektuger eller billeddeling fra eksklusion o.l. Se evt. mere om Sway her

2016-04-29_150229

Class Notebook – En version af OneNote, der er skræddersyet til det digitale klasseværelse, hvor læreren kan oprette eleverne i sin notesbog og differentiere rettighedsniveauet, så de uhindret kan uddele materiale, uforstyrret kan følge med i elevens arbejde og tillade eleverne samarbejdesrum, hvor de kan sidde i samme notesbog og alle skrive sammen på samme tid.

Fås også i en Staff Notebook, hvor det er nemt, at samarbejde kollegaer imellem. Denne findes hvis du trykker Vis alle mine apps i app-starteren

2016-04-29_150311

Groups – Et gruppeværktøj som er tilgængeligt i OneDrive, Outlook, Personer og Kalender, hvor brugerne kan oprette projektgrupper, som får et fælles filområde, en mail, kalender, notesbog og andre ting til gruppearbejdet. Læs og se om groups her: http://easyiq.dk/grupper-i-easyiq-office365/ og i video nr. 14 http://easyiq.dk/video-office-365/

2016-04-29_150710

Yammer – Professionelt socialt-medie, som er integreret med jeres Office365. Giver mulighed for at danne grupper, netværk med deling af socialt indhold såsom billeder, filer, polls, videoer mv.

 

 

4. Skift af UNI-Login adgangskode

  • Hvis du tidligere har skiftet din UNI-Lgin-adgangskode, så skal du skifte den igen! Det er blot synkroniseringen, som skal finde ud af, at du har fået en ny adgangskode. Dette er også svaret, hvis du møder nogle steder, hvor du ikke kan logge ind fx Skype for Business, OneDrive for business app’en eller ikke kan aktivere din Office-licens.
  • Dette gøres simpelt ved at logge ind med dit UNI-Login og adgangskode på siden her: http://brugerprofil.emu.dk
  • Til venstre i menuen når du er logget ind vælger du skift adgangskode – og indtaster din nuværende adgangskode og din nye to gange.
  • Hvis du ønsker at beholde dit nuværende password, så laver du blot 2 passwordskift lige efter hinanden.
  • Efter 15 minutter skulle synkroniseringen gerne have kørt og du er klar til at bruge sammenspillet med Office365 og lokale programmer.

5. Andre smartlinks til EasyIQ Office365

  • Foruden smartlinket http://intranet.easyiqcloud.dk, som sender dig til forsiden af løsningen, så har vi også lavet yderligere smartlinks, som sender dig direkte til bestemte steder i Office365.
  • http://onedrive.easyiqcloud.dk – Direkte ind på brugerens OneDrive for business – kan også bruges første gang til generation af brugers OneDrive for business
  • http://mail.easyiqcloud.dk – Direkte ind i brugerens mail i Office365