top of page

Funktioner i SkolePortal

1.png

Ugeplan

Håndter ugens indhold og opgaver effektivt ét sted

​​​

Vores ugeplans-værktøj med widget i Aula, gør det let for elever, forældre og lærere at holde styr på lektier, informationer og dagens undervisning.

Visning af ugeplanen afhænger af brugerens rolle.

​

Elever:

  • Hurtig tilgang til lektier og indhold i dagens undervisning i Aula

  • Mulighed for at skrive egne lektier/noter ind for personlig organisering

  • Visning af fælles informationer og beskeder til klassen

  • Adgang til igangværende forløb med et enkelt klik

Forældre

  • Tjek af lektier og indhold i barnets undervisning

  • Kan følge med i ugens gang for optimal understøttelse af barnets skolegang

  • Let overblik over vigtige information i løbet af ugen

Lærere:

  • Overblik over dagens gang og opgaver i egne klasser

  • Nem oprettelse af beskrivelse og lektier for ugen i tekst, video, lyd, skærmoptagelser og billeder

  • Genbrug af tidligere ugeplaner

  • Nemt overblik over hvilke elever og forældre som har læst ugeplanen

     

En ugeplan – flere funktioner:
  • Beskrivelse – plan for ugen på tværs af fag for en helhedsorienteret tilgang

  • Vigtig information – fordelt på ugens fem dage og mulighed for opdeling i fag.

  • Ugeplan – Skab gentagelser eller serier af ugens indhold

  • Lektier/forberedelse – Opgaver inddelt på fag og ugedag. Elever kan indsætte egne lektier

  • Forløb - oversigt over ugens igangværende forløb

​

Læs mere om ugeplanen

9.png

Forløb

I forløbsværktøjet kan læreren oprette sine egne forløb, hente allerede oprettede forløb fra vidensdeling eller bruge forløb fra de forlag, som skolen abonnerer på.
 

Har man oprettet et forløb, kan dette deles med kolleger på skolen eller ”globalt”, hvilket betyder andre skoler med EasyIQ SkolePortal.
 

Forløbsværktøjet fungerer som digital tavle, og kan bruges både til klasseundervisning, gruppearbejde og fjernundervisning.

​

I et forløb har man mulighed for at arbejde med flere forskellige formater:

  • Tekst – felt hvori der skrives direkte. Kan være en instruks, forklaring eller oplæg til gruppe/hjemmeopgave. Videooptagelse direkte i feltet er også muligt.

  • Billede – vælg et billede fra computeren, OneDrive, Google Drive eller fra Googles billedsøgning

  • Optagefunktion – vælg mellem optagelser med kamera og lyd, samt skærmoptagelser til bl.a. videofeedback. Det er også muligt at vælge video fra YouTube eller SkoleTube, som indlejres direkte på siden.

  • Opgave – upload af opgaver i redigerbar formater som f.eks. word, excel, docs eller sheets. Når en opgave uploades i et opgavefelt, tildeles hver enkelt elev opgaven, og kan svare direkte i dokumentet. Når dokumentet lukkes, er det automatisk gemt, og kun lærer og den enkelte elev kan se besvarelserne.

    Funktionen giver også mulighed for upload af afleveringer i forskellige formater. Uploades et word-dokument, kan lærere redigere og kommenterer direkte i de enkelte dokumenter. Afleveringer kan også skrives eller optages som video direkte i et tekstfelt. Filer kan hentes fra computeren, OneDrive eller Google Drive.

  • Link – links til eksterne websites eller portaler.

  • Materialer – I et materialefelt har elever kun læseadgang. Et godt sted at lægge noveller, formelsamlinger, regler og andet i f.eks. pdf-format.

​

Læs mere om forløb og de forskellige funktioner

8.png

Opgaver

Lærerens opgaveside

​

Funktionen ”opgaver” giver læreren et hurtigt overblik over udleverede opgaver og afleveringer.

Her ses antallet af afleverede/manglende opgaver, og ønsker en elev vejledning til en given opgave, vil det fremgå af oversigten.

​

Via farvede felter kan underviseren se elevernes proces i arbejdet med opgaver og andet i forløbet.

I dette eksempel tages udgangspunkt i i første opgave i oversigten:  What is your opinion?

  • Hvid – Opgaven er stillet til 25 elever.

  • Rød – Eleverne har adgang til opgaven, men har endnu ikke afleveret.

  • Gul – Elever som efterspørger digital vejledning til sin opgave.

  • Orange – Underviseren har sendt vejledning ved at læse eller se opgaven igennem og komme med kommentarer i opgaven.

  • Grøn – Eleven har trykket afleveret og afventer endelig feedback.

​

Elevens opgaveside

I samme funktion ser eleven en oversigt over kommende og allerede afleverede opgaver. De kan altså hurtigt finde tidligere afleveringer, læse feedback fra lærer og planlægge kommende opgaver.

 

Se mere om opgaver her 

10.png

Portfolio

Markér de opgaver, som skal have en plads i portfolien

​

I en hverdag med mange klasser og elever, er portfolio med til at skabe overblik over den enkelte elevs opgaver, afleveringer, feedback, kommentarer og karakterer.

​

Både elev og lærer kan udvælge opgaver og afleveringer, som de synes skal hentes ind i portfolioen. Det sker ved hjælp af en simpel stjernemarkering.

 

Ønsker en lærer at se alle elevens opgaver, kan ikke-markerede opgaver også søges frem.

 

Portfoliofunktionen letter lærerens arbejde med elevevalueringer. Overblikket over elevens samlede arbejde på tværs af fag, er desuden en stor hjælp i forbindelse med skole-hjem-samtaler, hvor ikke alle faglærere deltager.

Det giver et samlet billede af den enkelte elev, og kan bruges i samtalen og planlægning af kommende elevmål.
 

Læs mere om portfolio

Mb.png

Meddelelsesbog

Sikkert og simpelt værktøj med mulighed for udvidelser og specialskabeloner

​​​

Meddelelsesbogen ”gemmer” sig bag en 2-faktor, indeholder versionering og ansatte har kun adgang til deres egne klasser.

Som standard optræder kun dansk og matematik, mens andre fag og områder kan tilføjes til hele klasser eller i enkelte elevers meddelelsesbøger.

Det er muligt at se elevprogression, og tilføje fokusområder/indsatsområder samt alsidige mål.

 

Meddelelsesbogens indhold tilpasses efter organisationens behove og ønsker, og der kan arbejdes med fælles kommunale områder, fælles skoleområder eller specifikt indskrevne områder af den enkelte ansatte.

Dermed skabes relevant indhold til hver enkelt elev.

Ved behov kan der tilkøbes skabeloner til elever med specialbehov.  

Indsatsområderne gemmes på den pågældende klasse, og kan indsætte i en elevs Meddelelsesbog. Det betyder at alle tekster, videoer mm., som ansatte skriver eller optager i Meddelelsesbogen hos én elev, kan gemmes og genbruges hos en anden elev med få klik.

  

Meddelelsesbogen indeholder:

  • Faglige indholdsområder 

    • Fag og tema kan tilføjes

    • Visning af progression ift. evt. tidligere vurderinger 

  • Fokusområder

    • Faglige, alsidige og fokusområder kan være fælles kommunale, skolens eller egne valgte

  • Alsidige områder

  • Mulighed for integration med UNO-Ung

  • Filområde direkte i Meddelelsesbogen

  • Kommentarområde til ansatte, elev og forældre

  • Handleplaner ift. fx skriftsproglige vanskeligheder, flersprogede elever, og fravær  

  • mulighed for at favne specialbehov via andre skabeloner

  • Individuelt elevfilområde med journaliseringsmuligheder til ESDH-systemer samt adgang til relevante skabeloner såsom fx PPR indberetninger, behov for støttetimer eller lignende

  • Klasselog - til notering af hændelser i klassen og evt. trivselsarbejde

  • Fraværs- og Karaktervisning fra egen udbyder

 

Datasikkerhed:

  • Data befinder sig i DK inkl. filuploads

  • 2-faktor via UNI-Login IdP eller lokal IdP på STIL’s broker

  • Ansatte kun adgang til klasser, de er registrerede på

  • Hændelsoversigt – hvem har gjort hvad

  • Brugerreaktioner – har elev/forældre set indholdet i Meddelelsesbogen

  • Genskabelse af slettede Meddelelsesbøger

​

Læs mere om brugen af Meddelelsesbogen

11.png

Vidensdeling

Se hvad andre har lavet om et emne, eller hent forløb fra et forlag
 

Er det svært at komme i gang med et forløb, kan man søge inspiration i allerede eksisterende forløb.

Er man helt ny på et område, kan det være til stor hjælp at se hvad andre har lavet, og eventuelt kopiere dele af, eller hele forløb til egne forløb.

​

Vidensdeling giver mulighed for at dele på flere niveauer. Intern deling med kolleger på skolen, eller med andre EasyIQ SkolePortal brugere i landet.

I funktionen ”Vidensdeling” kan læreren søge på bl.a. fag, fælles mål, emneord m.m.  Det er muligt at se hvor mange gange et forløb er hentet, og om der ligger en vurdering af forløbet fra andre brugere.

Alle forløb der hentes ind fra vidensdelingsfunktionen lægges ind som en redigerbar kopi af det oprindelige forløb. Det er derfor muligt at slette og tilføje elementer efter eget ønske.

​

Digitale fagportaler

Har skolen abonnement hos Gyldendal, Alinea, Skoledu, LærIT/SkoleTube eller Clio kan forløb hentes direkte ind i eget forløb.

Alle læringsforløb, årsplaner, fælles mål, tegn på læring og evalueringskriterier, som ligger i fagportalerne kan hentes direkte ind i SkolePortal.

 

Integrationen med fagportalerne gør det samtidig overskueligt for både lærere og elever, som navigere i flere portaler på samme tid, men kan finde alt samlet i et forløb.

12.png

Links

Saml de mest brugte links til klassen i ét panel

​

Forskellige digitale portaler og abonnementer kan være svære at overskue for både ansatte og elever. Hvad har vi adgang til og hvor finder man det?

​

Med funktionen Links i SkolePortal kan links samles i paneler med forskellige målgrupper.

Læreren kan oprette fagpaneler med links til udvalgte klasser, og skolen kan oprette relevante links til forældre og elever, og integrere dem i Aula ved tilkøb af EasyIQ Widget.

 

Links kan vises på flere niveauer, og oprettes af forskellige ansatte afhængig af rettigheder.

  • Kommunen – links vises på alle skoler i kommunen. Oprettes af kommunal IT-ansvarlige.

  • Skolen – links vises på den pågældende skole. Oprettes af skolens IT-ansvarlige.

  • Klasse – links vises i valgte klasser. Oprettes af lærer.

  • Privat – privat linksamling til eget brug.

​

Har man tilkøbt EasyIQ Links widget til Aula, laves et særskilt panel til visning i Aula.

13.png

Årsplan

Planlægning af skoleårets undervisning med egne forløb og årsplaner fra forlag

​

For de fleste lærere går planlægningen af det kommende skoleår i gang allerede inden sommerferien.

Med værktøjet Årsplan i SkolePortal kan ansatte lave en oversigt for det kommende skoleår, uden at skulle have indholdet på plads inden.

​

Titlerne på planlagte forløb kan skrives direkte i kalenderoversigten, og på den måde dannes et overblik over antallet af forløb for det kommende år. Med et enkelt klik kan oversigten vises/skjules for elever og forældre.

Indholdet kan efterfølgende fyldes i de enkelte forløb og kapitler efterhånden, som det bliver klar til brug. Et forløb kan stadig vises med titel til elev og forældre, men indholdet kan skjules indtil forløbet går i gang.

 

Laves forløb direkte i forløbsfunktionen, vil de fremgå af årsplanen når datoerne er fastsat.

 

Årsplaner fra digitale fagportaler kan hentes ind i SkolePortal, og det er muligt at kopiere tidligere årsplaner fra enten eget arkiv eller fra kolleger i funktionen vidensdeling.

 

Ferier og helligdage lægges ind i af skolens administrator, og fremgå af alle årsplaner på skolen eller i kommunen.

7.png

Tavle

Ingen kridt eller udtørret whiteboard-penne -  Gør tavlen klar inden timen

​

Klargør din tavle inden undervisningen begynder, og inden du er trådt ind i klasselokalet.

Tavlen er en del af den fulde SkolePortal, og består for nuværende af fem widgets:

 

  • Video – link til YouTube eller videooptagelser af dig selv, der giver instruktioner til eleverne

  • Billede – upload billeder fra nettet eller fra din computer

  • Tekst – en teksteditor med mulighed for f.eks. at skrive dagsorden for lektionen

  • EasyTimer – med den klassiske nedtællingstimer kan eleverne se hvor lang tid de har tilbage til en given opgave

  • Gruppe – gruppegeneratoren laver tilfældige grupper ud fra klassens elever

 

Løsningen er brugbar på alle klassetrin, hvor du som lærer har adgang til digitale tavler. 

 

Som lærer kan du opsætte Tavlen under din forberedelse, og dermed have den klar til undervisningen. 

Anvendelsen er enkel og brugervenlig, og du kan “bygge” videre på indholdet løbende i undervisningen.

Elever har kun “se-adgang” til Tavlen, og kan f.eks. se hvornår de skal komme tilbage til klassen efter endt gruppearbejde.

 

Tavlen giver mulighed for at oprette personlige og interaktive tavler med forskelligt indhold.

Du kan bruge Tavlen som et supplement til din eksisterende undervisning, eller som et selvstændigt modul.

 

Inspiration til brug af Tavlen

Med Tavlen kan du:

  • få en digital timer og styre arbejdstiden i forbindelse med arbejde i både klassen og i grupper.

  • vise video, billeder, tekst til eleverne. F.eks vise en video med en faglig forklaring, et billede med et relevant diagram, en tekst med lektionens mål.

  • lave tilfældige grupper ud fra klassens elever, som automatisk trækkes ind i løsningen. Tavlen kan generere grupper til gruppearbejde, og sikrer dermed variation og samarbejde.

  • forberede din undervisning i god tid eller justere den undervejs. Du kan have flere tavler klar til forskellige lektioner, og tilføje /fjerne widgets efter behov.

  • skabe overblik og struktur for eleverne i deres læring.  Tavlen kan benyttes til at guide dine elever gennem en arbejdsproces, give dem feedback eller opsummere et emne gennem integration via HTML til bl.a. Padlet fra Skoletube

​

Se Tavlens funktioner

​

Ugeplan
Portfolio
Meddelelsesbog
Vidensdeling
Links
Ã…rsplan
Tavle
Forløb
Opgaver
bottom of page