Office 365 Teams nyheder – Classroom er flyttet til Teams

Som tidligere skrevet, så er Teams en aktiv del af din EasyIQ Office365 pakke nu – og nu er Classroom blevet flyttet ind i Teams, så det faktisk er nemt, at lave dit Team med Classroom funktioner. Det vil sige, at du har mulighed for bl.a. at afvikle opgaver og modtage afleveringer fra eleverne direkte i Teamet.

Teams er smart! – da det overskueliggør og letter kommunikation, opgaver/afleveringer, tilgang til filer og adgang til OneNote Classnotebook. Du kan nemt poste informationer, dokumenter, filer, videoer samt meget andet til dit Team via fanerne i Teamet.

Teams er tilgængeligt i Office365 menuen, men kan også downloades, som desktop version til din computer eller hentes som app til din telefon. Så har du adgang til dit Team hele tiden og modtager notifikationer, hvis der er sker noget nyt på et af dine Teams.

Hvordan får jeg oprettet min klasse som et Team? Teams

  1. Tilgå Teams enten i EasyIQ Office365 eller via desktop versionen og vælg Teams i fanen til venstre
  2. Vælg Tilføj Team nederst på siden og tryk Opret et Team
  3. Du kan vælge mellem 4 typer af Teams* – Vælg klasse.
  4. Du navngiver nu dit Team – gerne klasse og fag specifikt.
  5. Inviter herefter studerende og lærer til dit Team – du kan invitere på distributionslister – fx 9a- også vælg din klasse og tryk ok.
  6. Teamet er nu oprettet

Et Team består af et samtaletræ, et filområde, en klassenotebog (OneNote Classnotebook) og et opgaveområde (assignments).

Det vil sige, at det er nemt, at kommunikere, samarbejde omkring filer, tilgå OneNote ClassNotebook og tilgå opgaver og afleveringer direkte i Teamet.
Et Team består af et samtaletræ, et filområde, en klassenotebog (OneNote Classnotebook) og et opgaveområde (assignments).

Det vil sige, at det er nemt, at kommunikere, samarbejde omkring filer, tilgå OneNote ClassNotebook og tilgå opgaver og afleveringer direkte i Teamet.
Assignments – altså opgaver er direkte funktionalitet, som vi tidligere har set i Classroom, hvor du som lærer nemt kan stille en række opgaver med afleveringstidspunkt overfor dine elever.
Du kan se den enkelte elevs arbejde undervejs og give feedback samt vejledning.

Som vi ser det, så kommer Teams (oprettet som klasser) på sigt til at erstatte klassesider, som vi idag opretter for mange af vores kunder. Pt. afventer vi at Microsoft giver os mulighed for at oprette disse pr. automatik.

Du kan læse mere omkring Teams i vores tidligere blogindlæg her: https://easyiq.dk/microsoft-teams-er-landet-proev-det-i-dag/

Se videoen herunder, som viser et indblik i hvordan et Team oprettes – og hvordan assignmentsområdet bruges.

*Teamstyper: PLC, Medarbejdere og Standard er også muligheder.

  • Klasser: Du er nu som lærer ejer af teamet og eleverne er medlemmer. Du kan tilføje og slette medlemmer, samt dele filer, samt vælge hvad og mellem hvem der skal kommunikeres.  Klasser er integreret med OneNote Class Notebook som kan bruges i klassen til yderligere instruktion. Du kan bruge Assignmentsområdet til at give eleverne opgaver, følge deres progression og se det færdige product. Eleverne afleverer og ser deres tilbagemeldinger her.
  • Medarbejdere: Leder og medarbejdere kan samarbejde omkring skolens administration, udvikling og kommunikation. Set brugt rigtig meget som fælles drev med kommunikation og samarbejdsmuligheder.
  • PLC: Undervisere som samarbejder i et professionelt læringsfællesskab. Det kan være på tværs af skoler eller lignende, hvor der i teamet er god mulighed for sparring og vidensdeling.
  • Standard: I disse teams kan man mixe enhver kombination af elever, medarbejdere og administratorer og ledelse i tværgående teams. Ejerne af Teamet kan tilføje og fjerne medlemmer. Standard Teams kan oprettes på baggrund af grupper i Office365 – det vil sige, at medlemmerne automatisk tilføjes og der er adgang til eksisterende filer mm.