Digital læsning

Digital læsning

Forskning viser, at læsning på digitale enheder kræver en anden opmærksomhed og metode end analog læsning.

Et nyt projekt fra Nationalt Videnscenter og STIL, skal derfor klæde lærere, læsevejledere og pædagoger bedre på til at inddrage digitale enheder i undervisningen.

Projektet præsenteres på Danmarks Læringsfestival i Bella Centeret den 6. – 7. marts, samt på Skolemessen i Aarhus den 18. – 19. april 2018.

Mulighederne er efterhånden mangfoldige i vores O365 løsning. Moderne læser er kommet på banen og fungerer nu på dansk. Samtidig integrerer moderne læser med Microsoft Lens, så man kan tage billeder af bøger og få dem læst højt, også derhjemme, når mor og far er i gang med aftensmaden.

Microsoft Translate er det sidste bud på, hvordan digitale læringsmidler kan støtte eleverne i deres tilegnelse af redskaber til læsning. Her kan du indtale beskeder og få dem tekstliggjort, hvorefter de kan oversættes og videresendes til andre.

Vi må for det første være særlig opmærksomme på, at læsning i høj grad påvirkes af de medier og teknologier, som vi læser med. I dag erstatter de digitale platforme i mange situationer bogen som det primære læsemedie. Det stiller særlige krav til læseren.
Mange af de digitale forlag opererer med begreber som læsning på digitale platforme, digitale tekster og hypertekster.

Man forsøger sig med digital læsning på mange af portalerne.
Alt i alt er der i disse år stort fokus på:

  • Hvilken betydning læsning på digitale enheder har for læring og undervisning
  • Hvilken betydning digitale tekster har for den tidlige læsetilegnelse og læseundervisning
  • Hvilken betydning digitale tekster har for børn med og uden læseudfordringer
  • Hvad der har betydning for forståelse af multimodale digitale tekster i bred forstand
  • Udfordringer og fordele ved læsning og anvendelse af multimodale tekster i digitale læremidler og brug af skærmtekster i det hele taget.

http://cedi.dk/node/10666