Deling af dokumenter i OneDrive har fået en mindre ændring

Microsoft har lavet en mindre ændring i måden, hvorpå man deler filer med kollegaer, elever eller medstuderende.

Når du trykker Del, så ser deleboksen nu således ud:

Deling1

 

 

 

 

 

 

 

 

Når du klikker på Alle med dette link kan redigere dette element, så kan du vælge, hvilke tilladelser, som skal være på dit dokument.

Deling2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vælger du kun personer i din løsning/skole, så deles dokumentet som du/I hidtil har været vant til og dokumentet findes på personen du har delt dokumentet tils delt med mig liste, mens

Alle med dette link kan bruges eksternt.

Du kan sætte udløb på dit link, så du ikke selv skal huske, at gå ind og fjerne en deling til en person.

OneDrive klienten får endnu en lækker opdatering

Den nye OneDrive klient er nu kommet i pre-view – det vil sige, at den kan downloades via linket i blogindlægget her og giver din nuværende klient endnu flere muligheder. Ny OneDrive klient

Den er supernem, at komme i gang med – du følger blot guiden til henholdsvis PC og Mac i linket herunder. Hvis du følger de få punkter i guiden, så er det en supernem installere. Men følg nu de 3-4 punkter i den beskrevne guide, så installationen lykkes første gang.

Hvad er det nye så?

  • OneDrive klienten kan nu synkronisere filer fra SharePoint og ikke mindst fra Grupper – altså også vores klasse-grupper.
  • Du har tidligere kunne udvælge hvilke mapper du ville synkronisere fra dit OneDrive i den forhenværende klient – nu kan du yderligere vælge undermapper i dine mapper. Altså du kan gå niveauerne længere ned og vælge specifikke undermapper ud som du ønsker at synkronisere med din enhed. Dette kan du både vælge direkte i Office365 eller direkte i klienten.
  • Du kan nu synkronisere delt indhold – gå i delt med mig – gå til personens OneDrive, hvor de(n) delte fil(er) ligger og vælg synkroniser – så synkronisere du alle filer som ligger kollegaen eller medstuderende på din enhed. Dette har du tidligere kunne gøre, men det er nu blevet mere overskueligt og mere stabilt.
  • Bedre overskuelighed over synkroniserede grupper/klasser/websteder/delt med mig – synkronisere din gruppe eller klasses websted, så fremgår synkronisering i din dokument oversigt. Ligeledes hvis du vælger at synkronisere delt indhold fra en kollega eller lignende.
  • Bedre realtime sammenskrivning med kollegaer og medstuderende i dokumenter direkte i synkroniserede dokumenter.

Du kan læse mere om den nye klient her, hvor også download links ligger i guiden. Virker både på PC og Mac. Vi har som sagt testet klienten og syntes den leverer nogle rigtig gode tiltag indenfor synkronisering af filer til din egen enheder.

Egne hold til fremtidig brug i SkolePortalen og Opgave/aflevering

Du kan nu lave dine egne hold, som du kan udgive forløb og opgaver til igen og igen.Opret egne hold
Det vil sige, at du laver dit hold selv engang for alle – holdet gemmes derefter på din bruger og kan bruges ligeså ofte du har lyst til at stille dem overfor et forløb eller en opgave.

Holdet kan bestå af enkelte elever fra en klasse, på tværs af klasser eller på tværs af skoler. Du sætter selv dit hold, som du så fremtidigt har nemt ved at udgive forløb og opgaver til.

Det er simpelt, at lave dine egne hold. Se den korte video, som viser den gennem den korte proces her.

Opret egne hold_1

Det er nu muligt at kopiere filer fra OneDrive til en Gruppe/klasseside

Det er ganske simpelt. Du kan nu markere dine filer i dit OneDrive og vælge at du vil kopiere filen til et andet sted. Her kan nu vælge dine grupper/klassesider. Det vil sige, at det er nemt, at tage et eller flere dokumenter eller mapper fra dit OneDrive og kopiere det ud til gruppen.

Du kan se en lille video her om hvordan du gør.

Funktionen er helt ny – og den bliver løbende gjort tilgængelig i jeres Office365.

OneDrive kopier filer til grupper

Chat i dokumenter er tilgængeligt i Office365

Vidste du at du nu kan chatte med dine medforfattere af et dokument, når I befinder jer i samme dokument?
Office Online realtid co-authoring funktion gør det nemt for dig at arbejde sammen med andre på et dokument fra din browser. Uanset om du er ved at lægge sidste hånd på et essay til et skoleprojekt – Office Online kan du arbejde problemfrit med andre, uanset hvor de er.
Chat bliver tilgængeligt i dokumentet, når I er flere derinde, hvor man så kan chatte sammen samtidig med at man sidder og skriver forskellige steder i dokumentet.

  • Document chat er tilgængelig, når samarbejde med andre i realtid i Word og PowerPoint. Du skal blot klikke på Chat -knappen for at begynde at chatte med alle, der arbejder i dokumentet.
  • Fortsæt med at chatte med de samme mennesker efter at have forladt dokumentet via Skype på skrivebordet eller telefon.
  • Du har altid viden om, hvornår og hvor dit team arbejder på dokumentet

chat i samme dokument